Portrait of young happy couple calculating budget

Rodinný rozpočet možná zmírní sklony k shopaholismu

Že nevíte, co je shopaholismus? Pravděpodobně víte, jen nemáte tohle slovo spojené se zvýšenou potřebou nakupování. Shopaholik je závislý na nakupování čehokoliv, podobně jako alkoholik je závislý na pití čehokoliv s obsahem alkoholu. Pokud na sobě pozorujete zvýšené sklony ke zbytečnému nakupování, tak vám zaručujeme, že až si začnete důsledně vést rodinný rozpočet, bude se vám dařit tyto sklony krotit. A jestli ne, buďte si jistí, že máte větší problém, než jste si doteď mysleli. Jak se pozná shopaholik? I tohle vám prozradíme.

Začněme rodinným rozpočtem

Rodinný rozpočet není nic složitého. Rozhodně nemá tolik položek, co rozpočet firmy, obce nebo celého státu. Jde jen o menší evidenci příjmů a výdajů, stačí je rozdělit na několik málo kategorií, které vám ve výsledku prozradí, kolik peněz máte každý měsíc na volnou útratu.

Příjmy rodinného rozpočtu

Na straně příjmů musí rodinný rozpočet vždy obsahovat základní příjmy rodiny, to znamená příjmy ze zaměstnání, z podnikání, ale také si sem zaneste příjmy ostatní, například z pronájmu, z vkladů, z investic, prostě odevšad, odkud vám plynou pravidelné měsíční platby.

Výdaje rodinného rozpočtu

Rozpočet rodiny musíte na druhé straně tabulky naplnit především povinnými výdaji. Nezapomínejte na platby za mobil, za obědy, případně za léky, pokud nějaké pravidelně kupujete. Rozhodně na straně výdajů veďte všechny položky, za které jste tento měsíc vydali nebo pravidelně vydáváte peníze.

Výdaje si sepisujte třeba jednou týdně (z proběhnutých nákupů). Nezapomeňte ani na povinné odkládání peněz stranou, abyste si tvořili finanční rezervu. Kdo ji nemá, je pak příliš závislý na půjčkách, což je drahé a také stresující.

Je to sice trochu otročina, vést si rodinný rozpočet, ale výsledek ponese své ovoce. Navíc pokud upřednostňujete online platby nebo platby kartou či telefonem, systém online bankovnictví vám všechny realizované platby vyjede kdykoliv na přání, v PDF formátu, který si uložíte nebo vytisknete a založíte do svého archivu.

K čemu se hodí rodinný rozpočet?

Samozřejmě ke krocení rodinných výdajů. A zejména v momentech, kdy se mění rodinná situace (narození dítěte) nebo když vás potrápí pracovní neschopnost, se pak díky rodinnému rozpočtování nedostanete do finančních potíží.

Jestliže pokud bude potřeba úvěr na nenadálý větší výdaj, poperete se s ním díky rodinnému rozpočtu s grácií. Navíc budete každý měsíc vidět, kolik můžete bez výčitek svědomí utratit za cokoliv, co si budete přát. A to je úžasný pocit.

Více informací o tom jak si sestavit rodinný rozpočet najdete také na například na webu Univerzální-Půjčka.cz

 

Jak se pozná shopaholik neboli člověk závislý na nakupování?

Jestliže utrácíte příliš, můžete začínat pociťovat závislost na neustálém nakupování, mnohdy blbůstek nebo zbytečností, které stejně nikdy pořádně nevyužijete. Ale jak poznat, jestli je to ještě v rámci mezí, nebo zda už vás touha po nakupování přerostla?

Problém nastává už v momentě, kdy nejste schopní udržet rodinný rozpočet v přebytku ani dva po sobě jdoucí měsíce. Ale ne kvůli povinným platbám, nýbrž kvůli drobným výdajům navíc, které rozhodně nebyly nutné.

Zde je několik otázek na tělo, které vám pomohou poznat, jak na tom jste.

  • Lžete svým blízkým o tom, že jste nakupovali, co jste koupili a za kolik?
  • Ovlivňují vaše časté nákupy váš vztah nebo dokonce celou rodinu?
  • Je nakupování vaší nejoblíbenější činností?
  • Máte po nákupu pocit nezměrného uspokojení, euforie?
  • Nákup si nejvíce užijete sami?
  • Je pro vás nakupování lékem na osobní zklamání nebo špatné zprávy?
  • Pravidelněji se zadlužujete kvůli vašim nákupům?
  • Nedaří se vám nákupy z kreditní karty včas splatit?
  • Pravidelně se divíte, kam vaše peníze pořád mizí?

Pokud jste si alespoň na tři na otázky odpověděli kladně, měli byste se začít o své utrácení více zajímat, případně se svěřit do rukou psychologa, který vám s řešením pomůže. I shopahlismus se totiž dá léčit tím úspěšněji, čím dříve ho odhalíte.